Wegbeheer in iASSET werkt conform de CROW147 methode. Dit betekent dat de data in de objecten verrijkt is met CROW parameters die gebruikt worden om te rekenen met de data. Meer informatie over de CROW publicatie 147 is hier te vinden: https://www.crow.nl/thema-s/wegbeheer-en-wegonderhoud/crow-beheersystematieken
Buiten inspecteren met de iASSET SchouwApp
In de iASSET SchouwApp is het mogelijk om rechtstreeks inspectie op het Areaal toe te voegen. Het geselecteerde Areaal verschijnt in de App. Vanuit hier kunnen inspecties toegevoegd worden.
Globale Visuele Inspecties (GVI)
In iASSET kunnen de Globale Visuele Inspecties ingeladen worden in het systeem. Dat kan op de volgende manieren gerealiseerd worden.
- Inlezen via de macro van een SUF.weg bestand met inspecties. Dit is een XML bestand dat door het inspectiebureau aangeleverd wordt. Belangrijk is dat er een goede koppeling is met de reeds toegevoegde wegvakonderdelen in iASSET.
- Inlezen via de REST API via het endpoint: https://api.iasset.nl/addinspection van met type = crow-146a de inspectie op de wegvakonderdelen ingelezen worden. Meer informatie hierover vind je hier: https://api.iasset.nl/documentation#jump-Inspections_2FAddnewInspections-addinspectioncrow146a
Metingen (ARAN)
Metingen (ARAN) kunnen rechtstreek in het systeem ingevoerd worden via de REST API https://api.iasset.nl/addinspection Het is van belang dat deze meetresultaten gekoppeld zitten aan de waarden van de laatste Globale Visuele inspectie. Het gezamenlijke resultaat zorgt namelijk voor een eindresultaat in de maatregelen planning.
In de praktijk blijkt de koppelingen vanuit de ARAN en de GVI inspectie lastig te zijn. Het is aan te bevelen om in een stuk voorbewerking van de data de ARAN resultaten via een Spatial Join functie in een GIS applicatie (e.g. QGIS of ArcGis) aan elkaar te koppelen. Dit heeft ermee te maken dat ARAN metingen op 10meter nauwkeurig worden gemaakt en GVI’s veelal op 100 meter. Het is dan zaak om 1 waarde (hoogste of laagste) of de gemiddelde waarde van de ARAN meting te koppelen aan de GVI inspectie.
Fietscomfort metingen (FCM)
Fietscomfort Metingen kunnen ook in het systeem ingevoerd worden middels de REST API Deze waarden worden meegenomen in de berekeningen van de maatregelplanning.
Stroefheidsmetingen
Stroefheidsmetingen maken geen onderdeel uit van de maatregel bepaling in de CROW147:2011-2019 In iASSET kan de stroefheidsmeting als z.g.n. Custom Inspectie toegevoegd worden.
FME
In de FME Hub zijn een aantal standaard transformers door ons gepubliceerd om snel toegang te krijgen tot de benodigdheden van de data
- Wegvakonderdelen met de API in FME ophalen :https://hub.safe.com/publishers/iasset/transformers/iasset_getallwegvakonderdeel
- Klein onderhoud toevoegen: https://hub.safe.com/publishers/iasset/transformers/iasset_klein_onderhoud
Onderhoudsplanning
De onderhoudsplanning wordt gebaseerd op de volgende principes
- Voor de bepaling van maatregelen in planjaar 1 en 2 wordt gebruikt gemaakt van het CROW147:2019 calculatiemodel.
- Voor de bepaling van de maatregelen in planjaar 3-5 kan gebruik gemaakt worden van de maatregelgroep (CROW147:2011) of van de cyclus bedragen (CROW147:2019).
- Voor de bepaling van de maatregelen in de planjaren > 5 kan gebruikt gemaakt worden van eenheidsprijzen en oppervlaktes gecalculeerd op basis van vervangingsperiodes e.g. 1x per 25 jaar op wegtype x en 1x per 20 jaar op wegtype y.
Voor meer inhoudelijke ondersteuning op dit onderdeel, kunt u contact opnemen met de accountmanager voor een afspraak.
Databeheer
Om een juiste planning te kunnen maken is het verplicht om de volgende data in iASSET juist te hebben ingevuld:
- Object.Lengte/Oppervlakte (gecalculeerd o.b.v. het BGT object)
- Object.Jaar aanleg
- Object.Wegvak.ID
- Object.Wegvak.naam
- Object.Wegvak.wegvakonderdeel.Wegtype {1….7}
- Object.Wegvak.wegvakonderdeel.Verhardingstype {elementen, cementbeton, asfalt}
- Object.Wegvak.wegvakonderdeel.aanlegjaar
- Object.Wegvak.wegvakonderdeel.jaaronderhoud (optioneel)
- Object.Wegvak.wegvakonderdeel.conserveringsjaar (optioneel, als de oppervlakte van het object niet door de BGT bepaald wordt, kan deze hier administratief gevuld worden.)